Nieuwsbrief

← Vorige

Game Over - studiedag gamen 10/10

Leerkrachten leerden tijdens deze infodag wat gamen is, welke soorten games bestaan en waarom jongeren (en volwassenen) gamen zo geweldig vinden. Ze vernamen waarom gamen leerrijk kan zijn en welke vaardigheden kinderen en jongeren er mee kunnen aanscherpen. 89% van de gamende jongeren (12-17 jaar) in België ervaart immers geen problemen met gamen. Voor hen blijft gamen een hobby en ontspanning. Voor een kleine groep jongeren kan je wel spreken van problematisch gamen. Leerkrachten kregen tips om uit te voeren wanneer ze merken dat een leerling te veel gamet en daardoor in problemen raakt.

Er waren twee workshops:

WORKSHOP 1
- Preventie rond gamen in het LO (Lespakket Vlucht naar Avatar)
- JAC (SO)
- ‘Problematisch gamen’ (enkel ILB en CLB)

|
|
|
|

WORKSHOP 2
- Play Pauze Stop (LO en 1ste graad SO)
- Preventie gamen (extra methodieken voor SO)
- ADHD/autisme en gamen

In een workshop voor het basisonderwijs maak je kennis met ‘Vlucht naar Avatar’, een lespakket voor leerlingen van de derde graad lager onderwijs. 'Vlucht naar Avatar' vertrekt vanuit de positieve insteek dat gamen heel leerzaam en ontspannend kan zijn, maar geeft ook aandacht aan de kleine groep gamers bij wie het gamegedrag kan ontsporen en een compulsief karakter kan aannemen. Het pakket bestaat onder meer uit hoekenwerk, rollenspelen, interviews en een digitaal bordspel om kennis over te brengen en te toetsen.

In de workshop van het JAC lichten de begeleiders van het Jongeren Advies Centrum toe hoe zij in de klas aan de slag gaan met jongeren rond deze problematiek. De methodieken die besproken worden kan je als leerkracht ook zelf toepassen bij je leerlingen.  

In de workshop ‘Problematisch gamen’ (enkel voor ILB en CLB) wordt de wegwijzer ‘hulpverlening aan problematische gamers besproken. Deze methodiekenmap biedt hulpverleners een leidraad voor de specifieke behandeling van problematisch gamen. Het bevat methodieken die dicht aanleunen bij interventies en strategieën voor de behandeling van middelgebonden stoornissen.


|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

In de tweede workshop voor het basisonderwijs ‘Play, pauze, stop’ leer je meer over het lespakket ‘Laat jouw beeldscherm sporen na?’. Je krijgt tips aangereikt om beeldschermgebruik veilig en gezond voor jou en je klas te houden en (gezondheids-)risico’s te vermijden. Je leert ook hoe je gezond beeldschermgebruik blijvend op de schoolagenda kan zetten. Ook leerkrachten van 1ste graad SO kunnen deze workshop volgen.

Voor het secundair onderwijs is er een extra workshop waarbij nog meer methodieken besproken worden om in de klas aan de slag te gaan rond het thema gamen.

In de workshop ‘ADHD, autisme en gamen’ kom je te weten of er aantoonbare relaties tussen ADHD, autisme en gamen bestaan. Gamen kinderen met autisme meer? Hebben kinderen die ADHD of autisme hebben een groter risico om problematisch te gamen? En zijn er aandachtspunten waarmee we best rekening houden?

 

Wil je ook een workshop organiseren rond gamen? Contacteer lien@logozenneland.be

Materialen

Educatief materiaal: Vlucht naar Avatar
Vlucht naar avatar
 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen